'Om de zeven minuten gaat voor dutroux het licht aan'

Dutroux heeft An en Eefje ontvoerd. Dat staat vast. Daardoor stelt hij zich verantwoordelijk voor de gevolgen hiervan en dus ook voor hun dood, ongeacht of dit kan bewezen worden.

Hij deed een drastische ingreep in het leven van onze kinderen waarvoor hij verantwoordelijk moet worden gesteld. Ongeacht of kan bewezen worden of hij de 'werkelijke' moordenaar is deed hij op zijn minst het licht DEFINITIEF uit voor An en Eefje, Julie en Mélissa. Hij mag dus blij zijn dat ze dat niet bij hem doen. Hij bond de kinderen vast. Hij mag blij zijn dat ze dat niet bij hem doen. Hij misbruikte ze. Hij mag blij zijn dat dat niet bij hem gebeurt... En dit lijstje is lang niet volledig.

Dutroux beklaagt er zich over dat hij mensonwaardig wordt behandeld in de gevangenis. Dat hij geregeld gefouilleerd wordt. Wat deed hij met de kinderen!

Hij KRIJGT, om dit aan te klagen een advokaat gespecialiseerd in het gevangenisleven. Naast deze advokaat heeft hij nog andere 'gespecialiseerde' advokaten voor de andere luiken waarvoor hij wordt aangeklaagd. Het is de belastingbetaler die dit bekostigt, dus jij en ik.

In de gevangenis KRIJGT hij eten en drinken. Hij wordt er goed verzorgd. Dat is te zien op recente foto's. Hij krijgt fan-mail. Hij kan op een normaal toilet en niet op een emmer zoals de kinderen... Hij wordt beschermd, in publiek zelfs met kogelvrijvest. Hij kan zich wassen. En wat nog allemaal?

Ik stel voor dat ze hem huisvesten daar waar hij dat voor de kinderen deed: in zijn eigen kelder. En om hem niet de kans te geven nog meer te klagen: onder dezelfde omstandigheden!


Reacties:

20 mei 2001

Ik ben zelf een meisje van 15 jaar en ik kan mij niet voorstellen dat dit mij zou overkomen. Ik ben van het standpunt dat ze hem veel te zachthandig aanpakken, ze zouden hem moeten laten afzien!!!!!! Dienen vent verdient nie beter! Na wat hij allemaal met die meisjes heeft gedaan, kan hij nog ontsnappen enzo...sorry maar dat gaat te ver! Ze zouden hem ook in zo een verborgen huis moeten steken en volledig laten afzien!!!! Nog veel goede moed en veel succes met de vzw!!!

Evy

 

10 juli 2001

Is het goed om je te wreken? Moet je kwaad met kwaad vergelden? Natuurlijk verdient Dutroux straf tot het eind van zijn leven, ook duchtig. Maar wij zijn mensen, geen God. Wij weten niet wat hem daarna nog wacht. Het is niet aan ons mensen om ons nietsontziend te wreken. Wij hoeven niet hetzelfde te doen als dat zulke afschuwelijke mensen doen. Wij moeten goed blijven doen. Dutroux zou zich beschaamd moeten voelen dat hij nog met enige menselijkheid bejegend wordt. Het is toch een groot verdriet dat ook zijn mensenleven naar de knoppen is? Hem een eenvoudig leven in de cel geven lijkt me het beste, dan heeft hij zijn hele leven last (of krijgt hij alsnog) van zijn geweten. Dat is erger dan de dood.

Piet

 

11 augustus 2001

Ik ben een meisje van 13 jaar en ben het ook eens met het standpunt. De geschikte straf zou ik vinden hem net hetzelfde te laten ondergaan dan die meisjes, want wat hij hen aangedaan heeft is werkelijk verschrikkelijk. Ik begrijp niet hoe mensen zoiets kunnen doen.

Ruth

 

11 augustus 2001

Op 25 mei 1999 krijgen we te horen van onze twee oudste dochters dat de vriend van mijn schoonmoeder de kinderen heeft aangerand. Wij hebben toen direkt de rijkswacht verwittigd en hem gaan aangeven. Uiteindelijk krijgt hij 5 jaar effectief. Maar i.v.m. hulp die wij zouden krijgen...... Toen deze geestelijk gestoorde opgesloten zat hebben ze hem van de eerste dag af sociale en psychologische bijstand verleent. Wij hebben zelf na 4 maanden hulp moeten gaan zoeken voor onze kinderen.

Dit bewijst nog maar eens dat een veroordeelde meer rechten heeft dan een slachtoffer in Belgie. En tot mijn grote spijt kan ik alleen maar vaststellen dat dit nog altijd hetzelfde is. Voor alle grote evenementen heeft men in Belgie geld genoeg , maar eens geld besteden waar het echt nodig is dit is in Belgie nog altijd niet mogelijk.

ARM BELGIE

 

15 augustus 2001

Ik ben een meisje van 14jaar en ik kan het me niet inbeelden dat die vreselijke man zoveel goeds krijgt in de gevangenis. Ik vindt dat die man in de handen van het volk moeten gegeven worden!!! Dat we die man eens laten goed afzien!! Ik draag enorm veel respect op voor de vermoorde meisjes! En voor de fanclub van dutroux kan ik maar 1 iets zeggen: jullie behoren in een psychiatrie!!!!!

Stef. L.

 

15 augustus 2001

Hallo.

Ook ik wou even mijn mening kwijt over heel deze Dutroux affaire. Zelf ben ik maar een paar jaar ouder als An... en net als iedereen ben ik destijds enorm geschrokken dat zoiets in ons landje kon gebeuren. De levens van kinderen werden ontnomen door een ziekelijke man. En toch zijn er nu nog mensen die sympathie of medeleven voor hem kunnen opbrengen... iets wat ik niet begrijp. Wie kan nu naar zo'n persoon fanmail schrijven?

En zelfs maar ingaan op zijn klachten over zijn verblijf in de cel? Tenslotte zit hij waar hij moet zitten... en zelfs daar is het nog te goed voor hem. Hij kan rustig tv kijken, lezen, hij krijgt te eten... dat hij zo stom is om niet dagelijks gebruik te maken van het sanitair en zijn uitwerpselen aan de muur wil vegen... daar kun je toch geen medelijden voor opbrengen?!

Hij heeft de levens afgenomen van die meisjes... hij heeft de levens enorm veranderd van de families... Wie is Dutroux voor dat recht zich toe te eigenen?

Waarom moeten wij, de rest van de mensen, altijd "het goede" doen?! Nee, hem opsluiten is ook geen oplossing, want zo'n persoon zal nooit berouw vertonen voor zijn daden...

En met zijn uitspraken raakt hij ook niet verder... Ik kan mij niet inbeelden dat nog maar 1 fractie van een seconde door het hoofd van een ontvoerd meisje de gedachte ging van "Dutroux is nog zo'n slechte niet"

Is God de enigste die mag oordelen over leven en dood? I don't think so... Want dan hadden zulke mensen nooit geleefd... Hij geeft dit dus in onze handen om zo'n beslissing te nemen... voor de doodstraf maar terug in... dat is het beste wat wij hem nog kunnen geven... én het eerlijkste.

Krisje

 

25 augustus 2001

Hallo,

Met het standpunt van 10 juli 2001 ben ik het niet volledig eens! Zomaar laten leven... dat kan toch niet!!! Er zijn mensen die veel minder erge dingen hebben gedaan, en hebben veel minder comfort! Ik versta niet waarom hij dat deed, kickte hij daar op?!!!!!!!!!!!!!!!!! We moeten hem in leven houden, maar zorgen dat hij afziet, op een menselijke manier. Ik kan me niet voorstellen hoe erg het moet zijn voor jullie, familie! Een oprechte steun, veel geluk met jullie vzw en als ik iets zou kunnen doen voor jullie te steunen, doe ik dat zeker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nog veel succes!

C.L.

Proeven in plaats van op dieren

Beste mensen,

Als reactie op Dutroux in de gevangenis vraag ik mij af dat dit allemaal iemand kan sponseren in de gevangenis, waar zit de belastingsinspectie of is dit zwijggeld van topmensen?

Al van in het begin volg ik de zaak Dutroux en stel ik mij dikwijls de vraag waar blijven die ouders de moed halen?

Wat ze volgens mij met die vent zouden moeten doen is het volgende, doden dat vind ik te goedkoop ( hij zou misschien niet liever hebben). Ze moesten die vent opsluiten in de kelders van een universiteit en er proeven in plaats van op dieren ( die hebben niemand iets misdaan) ten goede van de volksgezondheid en deze maatregel zouden ze op iedere moordenaar moeten uitproberen.

Verder wens ik jullie vzw veel sterkte toe.

Staf

Ik ben het volledig eens

Ik ben het volledig eens met standpunt. Laten ze Dutroux maar eens goed afzien, hetzelfde laten meemaken dan de vermoorde meisjes. Heb zelf 2 kinderen, en mag er niet aandenken dat dit aan hen zou overkomen! Heb heel veel respect voor de families van de vermoorde meisjes!!

S.V.

De rat is zo schuldig als wat

De rat is zo schuldig als wat, dat staat buiten kijf. Maar hij heeft zijn proces nog niet gehad. Waarom niet, dat is weer een andere vraag. Waarom niet, eigenlijk, onbenullige en onbekwame, schaamteloze rechters van dit apeland????

Het proces dient om een en ander uit te klaren, en onder andere om hem pertinente vragen te stellen omtrent netwerken, mede-daders, opdrachtgevers, enz ... Wat zal hij hierop antwoorden? Misschien helemaal niets, maar dat zullen we dan pas met zekerheid weten. In afwachting wil ik wel dat hij min of meer in zijn geheel in het beklaagdenbankje verschijnt, en niet half zot. Hij heeft voor mij nog één recht: het recht om zijn verhaal te doen voor een rechter en een jury. Daarvoor moet hij bij zijn verstand zijn. En daarom vraag ik mij wel af: is dat aansteken van dat licht op dit ogenblik wel écht noodzakelijk en opportuun? Eens de schuld uitgesproken, mogen ze van mij twee keer per minuut zijn licht aansteken, tot aan het einde van zijn dagen.

Lieven De Wilde